TV-året 2018 – tittarna väljer reality före film och serier

Svenskarna tittar på film och serier på helt nya sätt och traditionellt TV-tittande minskar nu även i äldre åldersgrupper. Dessa förändringar har tv.nu sett när de analyserade TV-året 2018. Filmbranschen i sig är också under förändring, där skådespelare väljer serieproduktioner istället för film till exempel.

Streaming-tjänster dominerar nu svenskarnas vardag – 85 % av svenskarna tittar på film och serier online. Den största förändringen sker i den äldre målgruppen som förflyttar sitt tittande från TV till streaming. I och med dessa förändringarna så ställs det också högre krav på streamingtjänster som Netflix och HBO att anpassa innehållet till en bredare målgrupp.

Wahlgrens värld, Sofias änglar och Riktigt bra sex – nu också för tjejer toppar listan över de mest populära programmen 2018. Svenskarna väljer TV för att titta på reality, men samtidigt föredrar mer än hälften av alla internetanvändare att betala för sin underhållning genom olika play- och streamingtjänster.

– Behovet att guida tittarna genom alla valmöjligheter, som vi kan göra, blir allt viktigare i och med att utbudet växer så snabbt. Vi har aldrig ökat så starkt tidigare och det är ju såklart jättekul att fler och fler använder våra tjänster för att hitta fram, säger Helena Folcker, vd för tv.nu.

Den mest populära genren 2018 är kriminalserier som till exempel Bron, Maria Lang och Sherlock samt påkostade serier som “True Detective” och “Making a murderer”. Det visar både statistik från tv.nu men också tv.nu:s sociala kanaler.

Under 2019 kommer ännu fler aktörer lansera på den svenska marknaden och det väntas att bli en utmaning för streaming och tv-kanaler att ligga steget före eftersom marknaden är så oförutsägbar. Till exempel väljer hälften av alla internetanvändare i Sverige att betala för streamingtjänster, samtidigt är den största videoaktören på marknaden fortfarande gratis- och premiumtjänsten Youtube.

Helena Folcker på Tv.nu ser ett ökat behov av att sålla bland allt innehåll som produceras på allt fler tjänster.

– Konsumenten är vinnaren i dag med utbudsexplosionen av kvalitets-tv. Däremot är det omöjligt att få en bra överblick över allt innehåll och att hitta guldkornen, där fyller Tv.nu en central funktion, säger Helena Folcker, vd.

Tv.nu ägs av Schibsted Growth och samlar i dag 28 000 filmer, 6000 serier, 1 miljon medverkande från 20 olika leverantörer på sin plattform.

Topplista på de mest populära programmen hos tv.nu 2018: 

TV-program

Wahlgrens värld    

Sofias änglar    

Riktigt bra sex – nu också för tjejer    

Det som göms i snö    

Vår tid är nu    

Hemma igen    

Ex on the Beach Sverige    

Sommaren med släkten    

Topp 5 Netflix

Bron   

Maria Lang    

Barnmorskan i East End    

Sherlock   

Homeland   

Topp 5 HBO Nordic

The Handmaid’s Tale    

The Walking Dead    

Game of Thrones    

Vikings    

The Vampire Diaries  

Topp 5 C More

Jägarna   

Sthlm Rekviem    

Riviera   

Morden i Sandhamn    

Beck – Ditt eget blod

Topp 5 SVT Play

Riktigt bra sex – nu också för tjejer    

Vår tid är nu    

Hemma igen   

Förväxlingen   

Shetland    

-Pressmeddelande från: Schibsted 

Sveriges första Svanenmärkta studentboende i Lund

Sveriges första Svanenmärkta studentboende av Svenska Studenthus är nu klart.Det finns i skånska Lunds nya stadsdel Brunnshög.I byggnaden som kallas Parasollet finns 120 lägenheter.Lägenheterna är mellan 19 och 21 kvadratmeter stora med eget kök och badrum.

Huset är byggt i trä och att byggnaden blivit märkt av Svanen – Nordens officiella miljömärkning – innebär att den har granskats ur ett livscykelperspektiv. Taket har klätts in i solceller som kopplas till ett avancerat batteri, där energiöverskottet lagras för att kunna användas senare.

– Vi har jobbat hårt för att människor ska trivas i den här stadsdelen och nu börjar förvandlingen från ödslig mark till en urban stadsdel verkligen ta fart. Att södra Brunnshögs första hus dessutom är Sveriges första Svanenmärkta studentboende känns extra bra med tanke på stadsdelens höga hållbarhetsambitioner, säger Eva Dalman, Projektchef för Brunnshögsprojektet, Lunds kommun i ett pressmeddelande.

-Av: nyheter7.se , Foto: Kristina Strand Larsson

Helt nya Renault Clio – Nya generationens ikon

Renault presenterar Nya Clio, den femte generationen av bilikonen som har sålts i ca 15 miljoner enheter. Clio lanserades 1990 och har blivit Renaults bästsäljare i världen med en anmärkningsvärd försäljningsutveckling som ökat stadigt varje år sedan 2012.

  • Från Clio I: Teknik från fordon i de högre segmenten, som Mégane och Espace
  • Från Clio II: Rymlig och komfortabel
  • Från Clio III: Upplevd kvalitet
  • Från Clio IV: Stark designidentitet, som inspirerat hela Renaults modellprogram, och som blivit ett viktigt kännetecken

”Evolution och revolution” har varit ledorden för Nya Renault Clio design, med en modernare exteriör och helt ny interiör. Den nya modellen har mer skulpterade linjer och en mer tilltalande front som gör den vitalare och modernare, med stor igenkänning trots att Nya Clio består av 100 % nya delar.

Interiört är det helt klart en revolution. Den nydesignade interiören är inspirerad av bilmodeller i de högre segmenten, både vad gäller uppfattad kvalitet och tillgänglig teknik. Dessa styrkor drar alla bilister fördel av, vilket ger större användbarhet och användarvänlighet.

Den femte generationens Clio är mycket viktig för oss. Den är bästsäljaren i sitt segment och ligger på andra plats bland Europas mest sålda bilmodeller, alla kategorier. Clio är en ikon och de nya funktionerna är de allra bästa tagna från föregående generationer. Den yttre designen av Clio IV vann över våra kunder och fortsätter att göra det, samtidigt som modernitet och elegans tillkommit på den nya modellen. Interiören har genomgått en sann revolution, med en avsevärd förbättring vad gäller upplevd kvalitet, mer sofistikerad och med mer teknik. Det är den bästa versionen av Clio, någonsin. ” Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design

Nya Clio är spjutspetsen i Renaults strategiska plan, ”Drive the Future” (2017-2022) som har tre huvudmål:

  • Elektrifierad: År 2022 kommer Renault att erbjuda 12 stycken elbilsmodeller. Nya Clio kommer att vara den första med en E-Tech hybridmotor baserad på teknik som utvecklats av Renault.
  • Uppkopplad: Företaget har som mål att 2022 ha 100 % uppkopplade fordon på sina nyckelmarknader. I Nya Clio illustreras detta med ett nytt anslutet multimediasystem som utvecklats av Alliansen.
  • Autonom: 2022 kommer Renault att marknadsföra 15 modeller utrustade med autonom körteknik. Nya Clio kommer att vara banbrytare i detta avseende genom att göra förarsystemen som leder mot autonom körning allmänt tillgängliga på en stadsbil.

Nya Clio är central i strategin att stärka synergierna inom Alliansen och handlar om utvecklingen av delad teknik och användningen av nya plattformar. T ex CMF-B-plattformen som Nya Clio bygger på som första modell, och dess nya elektriska och elektroniska arkitektur. Plattformen kan integrera den senaste tekniken för att svara på nya krav från marknaden.

Nya Clio är även tillgänglig i en ny R.S. Line version, inspirerad direkt av Renault Sport, och med ”INITIALE PARIS” signaturen, den senare har tagit en ny designriktning.

NYA RENAULT CLIO INTERIÖR

Designteamet har lagt prioriteringarna på upplevd kvalitet och förarergonomi interiört.

Interiören i kupén har mer avancerade material med mjuk stoppning på instrumentpanel, dörrpaneler och centralkonsol och noggrant designad inredning.

Med en mer kompakt design för att frigöra utrymme och integrera mer teknik, är den nya kupén som kallas ”Smart Cockpit” helt fokuserad på föraren. Dess våglika form ger ett bredare utseende. De stora skärmarna – störst i segmentet – erbjuder en modern ergonomi och därmed en fördjupad körupplevelse.

 Nya Clio’s innovationer, unika för småbilsklassen, blir tillgängliga för alla. Bland annat en elektrisk parkeringsbroms som är särskilt användbar vid körning i staden.

En viktig del i kupén är den stora 9,3-tums multimedia-skärmen. Den största någonsin på en Renault. Den vertikala och lätt böjda skärmen gör att instrumentpanelen känns större och ger kupén en modern känsla. Skärmen, vänd mot föraren, med sitt nya användarvänliga EASY LINK-anslutna system, omfattar alla multimedia-, navigations- och infotainmentfunktioner samt MULTI-SENSE-inställningar.

Nya Clio är för första gången utrustad med en digital skärm som ersätter den traditionella analoga displayen. Skärmen som är mellan 7-10 tum stor kan användas för att anpassa körupplevelsen på ett intuitivt sätt. 10-tums versionen kommer att innehålla GPS-navigering i displayen. Med sina två skärmar: 9,3-tums och 10-tums, är Nya Clio den bilmodell i klassen som har de största skärmarna.

Instrumentpanelen är ombyggd med fokus på kvalitet och indelad i tre delar: en inklädd överdel, en inklädd och skräddarsydd mittpanel, och en lägre panel som innehåller praktiska funktioner som bl a handskfacket. Instrumentpanelens våg-liknande form tillsammans med de horisontella formerna på luftventilerna ger extra visuell bredd till kupén. Under den digitala skärmen finns ”pianoknappar” och reglage för luftkonditionering, lätta att använda och noggrant utformade för bästa ergonomi.

Den nya eleganta ratten är kompaktare, vilket ger bättre synlighet för föraren på instrumentpanelen. De bakgrundsbelysta kromade kontroller på ratten ökar kvalitetskänslan.

Den inklädda centralkonsolen med infälld belysning på ytterkanten är högt placerad för en förbättrad ergonomi, där den kortare växelspaken är placerad. I konsolens nedre del är praktiska förvaringsfack inbyggda inklusive en trådlös laddplats för smartphone.

Nya Clio har utrustats med nya säten, som generallt återfinns i högre segment. De nya sätena ger bättre stöd med längre sits och mer omslutande form. Knäutrymmet bak förbättras för passageraren genom att sätet har ett halvmjukt skal och sikten bak förbättras eftersom formen på nackskydden är kompaktare. Materialen är noggrant utvalda t ex på instrumentpanelen. Det höjder känslan av kvalitet ombord. Sätena är mer ergonomiska och lätta att justera tack vare lätttillgängliga kontroller.

Dörrpanelerna finns även i mjukt material som är unikt för segmentet. De inklädda delarna går att få i en rad olika skräddarsydda designutföranden.

Nya Clio lanseras med en rad skräddarsydda paket som kunden kan välja bland; t ex utseendet på centralkonsolen, instrumentpanelen, dörrpaneler och armstöd. Beroende på marknad kan kunden välja mellan 8 olika inredningsutföranden med speciella färger och omgivande belysning i interiören.

-Pressmeddelande från: Renault Nordic AB

Vinterfåglar räknas

      Inga kommentarer till Vinterfåglar räknas

Under helgen pågår Sveriges största fågelräkning, Vinterfåglar inpå knuten, för 14:e gången.Fågelräkningen arrangeras av BirdLife Sverige (Sveriges Ornitologiska Förening) och avslutas på måndag.

Alla som matar fåglar uppmanas att försöka räkna de fåglar som besöker ”de dukade borden”

Rapporteringen görs bäst via hemsidan för eventet hemsida www.vinterfaglar.se, men det är också möjligt att rapportera via en gratis-app liksom via post på ett särskilt rapportkort.

Förra året toppade talgoxen listan med cirka 120.014 observerade fåglar. Därefter kom blåmesen och gråsiskan som kom upp i 96.000 respekive 88.000.

Bild ovan: Talgoxe.
Foto: Tomas Lundquist/https://www.tomaslundquist.com

-Av: nyheter7

30-årsjubileum för Antikrundan

      Inga kommentarer till 30-årsjubileum för Antikrundan

Det populära programmet ”Antikrundan” firar 30 år i rutan.Programmet som sändes för första gången i Sverige 1989 är baserat på BBC:s Antiques roadshow.Jesper Aspengren ledde programmet de första åren.2001 tog Anne Lundberg över och har varit programledare sedan dess.

Experterna Bo Knutsson , Anette Granlund , Knut Knutsson , Björn Gremner och Max Sjöberg har medverkat i ”Antikrundan” sedan starten för 30 år.I september besökte Antikrundan Torups slott för inspelning .

Den 24 januari klockan 20 sänds avsnittet på Svt1.