Bamse blev årets tidskrift

Egmont Publishings Bamsetidning har utsetts till Årets Tidskrift för sin uppmärksammade kamp mot falska nyheter. Det prestigefyllda priset tillkännagavs och delades ut under onsdagskvällensTidskriftsgala på Cirkus i Stockholm.

Det var i våras som nyheten om att Bamse ska lära barn att bli mer källkritiska spred sig som en löpeld i både svenska och utländska medier, samt i sociala medier. Bamseredaktionen hade i samarbete med bland annat internetforskaren Elza Dunkels tagit fram ett specialnummer (Bamse nr 2 2017) om högaktuella ämnen som ryktesspridning och källkritik.I tidningen kunde läsarna bland annat följa Lille Skutt som blir rädd och börjar sprida rykten om ett monster i serien ”Bamse och mörka skogen”, samt ta del av fakta och tips om källkritik och ryktesspridning i Bamses skola.

Tidskriftspriset arrangeras av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter. Bamsetidningen tog hem förstapriset i en av de allra tyngsta kategorierna, Årets Tidskrift Populärpress Print.Övriga nominerade tidskrifter var Expo, Hembakat och STYLEBY.

Juryns motivering:

”Bamse har på ett innovativt och slagkraftigt sätt folkbildat barn och vuxna i en av årets viktigaste frågor, källkritik, och visade än en gång att den som är stark måste vara snäll – snäll nog att inte sprida rykten utan hålla sig till fakta”.

– Vi på redaktionen är verkligen jätteglada över den fina utmärkelsen. Det känns speciellt kul eftersom just huruvida fakta är sann eller falsk var ett återkommande och viktigt tema för Bamses skapare Rune Andréasson, säger Charlotta Borelius, chefredaktör på Bamsetidningen.

I samma tävling vann även Egmont Publishings golftidning Golf Digest priset för ”Årets Omslag”, i konkurrens med bl.a. Mama och Forskning & Framsteg.

Läs mer om Tidskriftspriset och årets vinnare här.

-Pressmeddelande från: Egmont 

Det här inlägget postades i Riksnyheter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *